Måsten och borden

Jag är tjej. Som tjej har man (tydligen) vissa plikter. Det finns saker (som att raka benen..) som man måste göra, för att anses kvinnlig. Saker man ska gilla (som sex and the city) för att passa in i mallen. Saker man inte vill göra (som lumpen) eftersom det inte är typiskt. Saker man inte kan uttala sig om (som politik) om man är tjej och dessutom inte djupt engagerad.
Helst ska man hålla käften, se på sex and the city, äta ben & jerry's, älska och samla på skor, läsa chiclit och raka benen och vilja göra karriär inom något av de områdena som stereotypen för en svensk mainstream tjej förväntas göra.
Ingen säger att man inte är smart, nej tvärtom så är man smart, ambitiös och begåvad om man bara väljer att jobba med mode, inte engagera sig politiskt och inte sikta högt.

Jag är tjej och jag har ett jävligt jobbigt problem.
Jag hatar sex and the city.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0